1/10 - 10/10: De week van 5A volgens Erik en Soukaina

11-10-2018

Het verslag van de laatste week schrijven, dat blijkt een hele (moeilijke) opdracht.
Want ja hoor... De bosklassen zijn voorbij en daar is heel wat over te vertellen natuurlijk.
Vandaar een verslag van 2 ijverige reporters, aangevuld door een juf die de planning iets beter onthouden heeft... ;)

Op maandag 1 oktober was het eindelijk zover: vertrek richting Berisménil met de bus.
Eerlijk is eerlijk... het afscheid viel sommigen toch wel redelijk zwaar. Gelukkig waren die tranen snel genoeg gedroogd, eens de mama's en papa's uit het zicht waren.
FC De Kampioenen hield onze boskampioenen in de ban, waardoor we na een hele rustige rit aankwamen aan het fantastische Molenhuis.

De kookploeg stond ons op te wachten met een verse tomatensoep en die was heel lekker!
Daarna begon onze eerste activiteit: een doorschuifsysteem waarbij we het hele domein verkenden, onze valiezen leegmaakten, bedden opdekten, spelletjes speelden en wat achtergrondinformatie kregen over het Molenhuis.

Na een lekker stuk fruit, was het tijd voor onze keuzeactiviteit.
Knutselen met natuurmateriaal, kampen bouwen, vlotjes maken of de beek doorwaden... Voor ieder wat wils dus. Het was echt heel leuk.

Een lekkere spaghetti later, was het tijd om te quizzen. "Monsieur Noir et Blanc" maakte er een hele show van. En de vraag met de letterkoekjes... dat was geen succes hé! (Of hebben jullie dat nog niet verteld thuis? ;) )

Dinsdag hebben we maar liefst 15km gewandeld. Leuk, maar toch ook wel vermoeiend! Iedereen heeft zijn best gedaan en we zijn toch allemaal op eigen benen teruggeraakt.
Onderweg hebben we veel geleerd en vooral zelf kunnen zien (bomen door bevers afgeknaagd, sporen van everzwijnen...). Jammer genoeg regende het de hele dag, dus wanneer de kookploeg ons 's middags lekkere, warme pompoensoep bracht, was dat méér dan welkom! Ook de smoskes hebben enorm gesmaakt natuurlijk.
Met de buiken gevuld en vol goede moed, wandelden we verder. Onderweg moesten we de bestorming van Cheslé naspelen. Dat was pas leuk!

Terug aan het molenhuis aangekomen, werden we beloond met een lekkere aperitief en mochten we nog even vrij spelen. De aantrekkingskracht van de beek was groot en velen gingen kletsnat de avond in. Dan maar snel andere kleren aan, om de avond na alweer een heerlijke maaltijd, af te sluiten op een rustige manier. Spelletjes spelen, armbandjes maken, kleuren...
Helemaal tot rust gekomen om onze tanden te poetsen en in ons bed te kruipen.

Woensdag is al aangebroken. 's morgens opnieuw een uitgebreid buffet (confituur, choco, vlees, kaas, cornflakes). Toch beginnen we dag met slecht nieuws: er staat te weinig water in de Ourthe, dus het kajakken kan niet doorgaan.
Geen nood, in de voormiddag is er dan de kans om in de zelfgemaakte kampen te spelen, de vlotjes uit te testen of nog wat verder te werken aan onze armbandjes. In de namiddag verdelen we de groep in 2 en doen we 2 verschillende wandelingen. De ene al wat verder dan de andere. ;)

De ene groep zag 6 herten onderweg. De andere groep vond beenderen van een everzwijn. Toch ook niet slecht, die extra wandeling!

Aperitief en avondeten als vaste routine, daarna tijd voor een avondactiviteit.
Meester Gert roosterde marshmellows boven het kampvuur. Dan was het tijd om te luisteren naar juf Mieke, die ons een oud verhaal over Schelle voorlas. Om de avond af te ronden, nog een spannend verhaal over Bosduveltje en helemaal uitgeput ons bed weer in.

Op donderdag stond de volgende dagwandeling op de planning.
Wandelen naar Borzée met onderweg dé wedstrijd van het bos: de bergkoning(in)!
We gaan er niet om liegen... dat was een stevige klim en niet bij iedereen ging het even vlot. Toch heeft ook hier weer iedereen volgehouden en haalden we allemaal de top. Oef.
Terug aangekomen aan het Molenhuis waren we helemaal uitgeput...
Ja, dat zou je toch denken (/hopen??). Maar vrij spel werd enthousiast onthaald en de energie was blijkbaar nog lang niet op (bij de kinderen).

Yes! Eindelijk waren ze daar: de frietjes!
Met onze magen helemaal vol, waren we klaar voor de bonte avond. DJ meester Tim zorgde voor ambiance, zodat zelfs meester Sigi zijn dansbenen niet kon stilhouden!
Een hele fijne afsluiter van een toffe week.

Vrijdagochtend: opstaan, valiezen inpakken, ontbijten en lunchpakket maken.
Terwijl de meesters onze koffers in de bus droegen, reikten de juffen onze diploma's uit.
Het was tijd om afscheid te nemen van ons Molenhuis.
Onderweg naar huis nog een tussenstop in Tongeren gemaakt, waar we hoorden over Ambiorix en de stadsmuur.
Een klein beetje file later, kwamen we weer aan op school. Mama's en papa's werden geknuffeld en gekust en onze week bosklassen was officieel ten einde.

En raar maar waar...
Maandag was het gewoon opnieuw school. Geen bomen, geen everzwijnen of herten, maar een klas met een digibord en schriften voor onze neus.
We vlogen er meteen terug in. Dat was toch weer even wennen hoor...

We hebben enorm genoten van de bosklassen. Spijtig dat het er al opzit.

Hoe onze gewone schoolweken weer verlopen, lees je de komende woensdag hier gewoon verder.

Erik en Soukaina (en juf Mieke)

PS: Toch nog even een dikke dankjewel aan onze FANTASTISCHE kookploeg. We hebben heerlijk gegeten!
PPS: Nog vergeten melden: onze leerlingen werden ook heuse nieuwsreporters in het bos en maakten (op video!) hun eigen nieuwsbericht van de dag!
PPPS: De foto's worden zo snel mogelijk op onze blog gezet en kan je binnenkort vinden bij 'binnengluren'!